Categorie: "Filmrecensies"

Review Avatar presentatie

Ik heb vrijdag in een bioscoop in Almere de speciale presentatie van James Camerons 3-D extravaganza Avatar gezien. En ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben, maar zeker niet blown away. Cameron zelf introduceerde de clips, die begonnen met legerman Stephen Lang die een toespraak houdt vooral zijn soldaten, waaronder de in een rolstoel zittende Sam Worthington. Daarna zien we de kreupele Sam in een machine liggen en ontwaakt hij even later als zijn avatar, zoals we dat ook in de trailer al hebben gezien.

The Good, the Bad and the Ugly of 2007

Voordat ik t vergeet wil ik nog ff alle Hollywoodbloggers een gelukkig en filmrijk 2008 toewensen. Voordat we gaan kijken wat het nieuwe filmjaar allemaal voor ons in petto heeft, kijken we nog ff terug op 2007. Wat waren de mooiste, ontroerendste of walgelijkste films van vorig jaar. Hier komt eerst mijn top 10 van beste films van 2007 ( in willekeurige volgorde)

Effe in Parijs geweest…. nou ja, 3 dagen

Ik ben de afgelopen 3 dagen ff in Parijs geweest voor de press junket van Eastern Promises. Alleen door een samenloop van omstandigheden, zeg maar het te laat arriveren van ster Viggo Mortensen, heb ik maandag de film gezien, was ik dinsdag vrij en kon ik woensdag laat pas de interviews doen. Ach ja, het leven ven een filmjournalist gaat niet over rozen.

De Cinema Expo-films

Deze afgelopen week heb ik op de filmbeurs Cinema Expo maar liefst 6 nieuwe films gezien, allemaal in een digitale versie. Prachtig! Maandagavond heb ik volgens mij de grootste zomerklapper van dit jaar gezien: Transformers (* * * * - 4 juli). Wat was 't gaaf zeg om mijn jeugdhelden na zoveel jaar op het witte doek te zien! Het verhaal is niet erg indrukwekkend, maar de Autobots en de Decepticons des te meer. En de film is ook verrassend grappig. Een echte aanrader voor volgende week.

Dinsdagochtend ging ik zitten voor de computeranimatiefilm Surf's Up (* * * * – 10 oktober) de film die beweert dat surfen eigenlijk een uitvinding is van pinguins. Je denkt misschien 'o, nee niet weer een film over die poolbewoners', maar daar hoef je je bij deze film geen zorgen over te maken. De makers hebben hun verhaal in een mockumentary-style gegoten en dat werkt perfect. Je merkt ook dat de acteurs naast elkaar hebben gestaan tijdens het inspreken van de film. De film is zeer grappig en is tevens een stapje omhoog van Open Season, de eerste film van Sony Pictures Animation.

Klik verder voor de rest van de films.

Aanraders en afraders

Wat zijn de aanraders en welke films kan je maar beter mijden die momenteel in de bioscoop te zien zijn. Hierbij een overzichtje over welke films ik wel en welke ik niet aanraad:

Aanraders:

Blood Diamond * * * *  Mooi actiedrama met uitstekende DiCaprio en Hounsou.

Dreamgirls * * *  Aardige musicalverfilming met mooie rollen van Eddie Murphy en Jennifer Hudson

The Pursuit of Happyness * * *  Will Smith en zijn zoontje acteren au naturel.

The Queen * * * * Prachtige rol van Helen Mirren in satirisch drama

The Departed * * * *  Scorsese bijna in topvorm met all starcast

The Prestige * * * *  Nolans magische thriller is één grote goocheltruc

The Last King of Scotland * * * *  Withaker steelt de show als Idi Amin

Notes on a Scandal * * * *  Twee filmdiva's Dench en Blanchett in prachtig duel

Babel * * * *  Aangrijpend menselijk drama over de hele wereld

Filmrecensie: Hannibal Rising **

Ook de verfilming van de jonge jaren van kannibaal Hannibal Lecter draaien vanaf vandaag in de bioscopen. In Hannibal Rising leren we dat de kleine Hannibal is opgegroeid in Litouwen, maar dat tijdens WO II zijn gehele familie door Russische soldaten wordt vermoord. En dat hij getuige is van het opeten van zijn eigen zusje door een aantal Russische partizanen. Daar haalt Hannibal dus zijn voorliefde voor menselijk vlees vandaan. Hij overleeft de oorlog groeit op maar zweert wraak.

En de rest van de film zien we hoe de iets oudere Hannibal op geraffineerde, lees heerlijk gruwelijke wijze, afrekent met zijn kindertrauma. Rising is prachtig gefilmd en ademt echt een zeer naargeestige sfeer. Alleen als uitleg waarom Lecter is zoals we m kennen faalt de film. Hoofdrolspeler Gaspard Ulliel is aardig, maar heeft voordurend maniertjes van spelen die gaan irriteren. Hannibal Rising is een goede horrorfilm, maar niet over het leven van Hannibal Lecter. Zijn hoogtepunt blijft The Silence of the Lambs en wat die jongen in zijn jeugd uitspookte kan me eigenlijk niet zoveel schelen.

Filmrecensie: Music & Lyrics *

Vandaag gaat de nieuwe romantische komedie Music & Lyrics in première. De hoofdrollen zijn voor tortelduifjes Hugh Grant en Drew Barrymore. Hugh moet een leuk liedje schrijven en plantenmeisje Drew biedt hulp. Wat voor een romcom essentieel is mist hier volledig: de chemie tussen de geliefden. Niet alleen schelen de sterren 14 jaar, maar er springt totaal geen enkele vonk over. Voor zover het rom gedeelte.

Nu de com. De film is nergens meer zo grappig dan aan het begin, wanneer je Hugh jonggeschminkt ziet in een videoclip met zijn jaren 80 bandje. Dat is echt grappig om te zien en nog een leuk liedje ook. Maar hoe ze het ook proberen, meer dan een glimlach kwam bij mij niet over mijn lippen. En je ziet ook overduidelijk dat Hugh er eigenlijk helemaal geen zin in heeft. Nou dan kan je het wat mij betreft ook maar beter laten.

Recensie: Bobby *** en Lonely Hearts **

Vanaf vandaag draait ook Bobby in de bioscoop. De film beschrijft de gebeurtenissen in het Ambassador Hotel in L.A. die een dag vooraf gingen aan de moord op senator Bobby Kennedy. Acteur Emilio Estevez heeft voor de film zijn hele Hollywood-vriendenkring gebeld en gevraagd mee te werken. Demi Moore, Anthony Hopkins, Sharon Stone, Lindsay Lohan en Emilio's vader Martin Sheen gaven gehoor aan zijn oproep. En dat levert mooie beelden op.

Alle personages, hotelgasten, personeel, directeuren, koks en  worden op die bewuste dag gevolgd. En dat is het sterke punt van Bobby. Sommige verhaalijnen zijn interessanter dan andere, maar dat is altijd zo. En de tijdsfeer van eind jaren zestig, met de rassendiscriminatie en de Vietnamoorlog, is bijzonder goed gevangen. Mooiste scène: een verlepte Demi Moore in de kapperstoel bij Sharon Stone.

Klik verder voor Lonely Hearts.

Recensie: Mooie comeback Rocky en Sly ***

Sylvester Stallone is terug. Voor zijn comeback besloot de inmiddels 60-jarige acteur zijn beroemde alterego Rocky Balboa nog één keer de boksring in te sturen. En het kan geen toeval zijn dat Sly juist met dit personage weer terugkeert op het witte doek. Net zoals bij Balboa, heeft ook de carrière van Stallone een tijdje in het slop gezeten. Dus in de film proberen zowel Rocky als Stallone zelf in de herfst van hun leven nog één keer te vlammen. En dat levert een mooi resultaat op.

Natuurlijk eindigt de film met een spannende bokswedstrijd, die Rocky wel of niet wint. Maar het zijn juist de momenten daarvoor, wanneer Rocky de problemen met zijn zoon probeert uit te praten en in zijn eigen Italiaanse restaurant de klanten oude boksverhalen vertelt, waardoor je uiteindelijk weer voor de hoek van de koning van de underdog kiest. Stallone kan dus nog steeds een knock-out uitdelen.

The best of 2006

Voordat ik me helemaal stort in het nieuwe filmjaar 2007 (morgen mijn top 10 van films waar ik erg naar uitkijk in 2007), wil ik nog ff mijn top 10 geven van films uit 2006 die mij het meeste hebben ontroerd, laten lachen of huiveren. 2006 was een aardig filmjaar met een aantal uitschieters, maar ook vele flops. Hier zijn mijn 10 beste in willekeurige volgorde:

The Devil Wears Prada

Meryl Streep laat in deze comedy weer zien dat ze echt van alle markten thuis is. Maar niet alleen zij, maar ook Anne Hathaway en vooral Stanley Tucci als Streep's homoseksuele assistent maken van deze film echt een bijzondere zit. En ook als je niet van mode houdt en mag je deze film zeker niet missen.

V for Vendetta

Een intelligente stripverfilming die je zeker stof tot nadenken geeft. Hugo Weaving zet een bijzonder personage neer, zonder ooit zijn gezicht en mimiek te kunnen gebruiken (hij draagt de hele film lang een masker). De sfeer is prima getroffen en ondanks dat de actiescènes je aan The Matrix doen denken (wat niet vreemd is, want de Wachowski's schreven het script) staan ze toch op zichzelf. Een kale Natalie Portman biedt goed tegenspel.

Klik verder voor de rest van de top 10