Effe in Parijs geweest…. nou ja, 3 dagen

Ik ben de afgelopen 3 dagen ff in Parijs geweest voor de press junket van Eastern Promises. Alleen door een samenloop van omstandigheden, zeg maar het te laat arriveren van ster Viggo Mortensen, heb ik maandag de film gezien, was ik dinsdag vrij en kon ik woensdag laat pas de interviews doen. Ach ja, het leven ven een filmjournalist gaat niet over rozen.

Eastern Promises (****), de nieuwe film van David Cronenberg (die ik ook een paar vragen mocht stellen), is een erg geslaagd project geworden. En dat komt zeker mede door de geweldige rol van Viggo als brute, maar rechtvaardige Russische gangster van de Londense onderwereld. Bijrolspeler Armin-Muhler Stahl zou voor zijn rol als 'Russian godfather' misschien zelfs wel een Oscarnominatie in de wacht kunnen slepen. Een waardige opvolger van Cronenbergs vorige A History of Violence. (misschien zelfs nog iets beter).

Maar ik moest in Paris natuurlijk de rest van de tijd ook niet nuttigs met mijn tijd doen, dus ben ik naar de film geweest. Dinsdagavond heb ik de schattige comedy Waitress (***) gezien, die me veel deed denken aan de sfeer van Little Miss Sunshine. Helaas komt de film niet meer bij ons in de bios, dus dat wordt ff wachten op de DVD.

Woensdagochtend zat ik om 10.50 bij de eerste première voorstelling van het schietfestijn Shoot 'Em Up (***), met Clive Owen en Paul Giamatti. De film is echt helemaal over the top, af en toe een beetje te, maar met zo'n vet knipoog ( wat Smokin' Aces zo erg miste) ie weer amusant wordt. En een film die eindigt met Kickstart My Heart van Motley Crue kan ook niet slecht zijn. Shoot 'Em Up draait vanaf half oktober in de bioscopen.

Een verslag van de interviews voor Eastern Promises kan je eind november lezen in Veronica Magazine, wanner de film ook in de bioscopen gaat draaien.