De Cinema Expo-films

Deze afgelopen week heb ik op de filmbeurs Cinema Expo maar liefst 6 nieuwe films gezien, allemaal in een digitale versie. Prachtig! Maandagavond heb ik volgens mij de grootste zomerklapper van dit jaar gezien: Transformers (* * * * - 4 juli). Wat was 't gaaf zeg om mijn jeugdhelden na zoveel jaar op het witte doek te zien! Het verhaal is niet erg indrukwekkend, maar de Autobots en de Decepticons des te meer. En de film is ook verrassend grappig. Een echte aanrader voor volgende week.

Dinsdagochtend ging ik zitten voor de computeranimatiefilm Surf's Up (* * * * – 10 oktober) de film die beweert dat surfen eigenlijk een uitvinding is van pinguins. Je denkt misschien 'o, nee niet weer een film over die poolbewoners', maar daar hoef je je bij deze film geen zorgen over te maken. De makers hebben hun verhaal in een mockumentary-style gegoten en dat werkt perfect. Je merkt ook dat de acteurs naast elkaar hebben gestaan tijdens het inspreken van de film. De film is zeer grappig en is tevens een stapje omhoog van Open Season, de eerste film van Sony Pictures Animation.

Klik verder voor de rest van de films.

's Avonds kreeg ik Die Hard 4.0 (* * * - 28 juni) voorgeschoteld. Ik ben een groot fan van de Die Hard-reeks, dus mijn verwachtingen waren hooggespannen. Misschien iets te hoog, want ondanks de spectaculaire actiescènes (een auto vliegt dwars door een helikopter), kreeg ik toch niet dat lekkere Die Hard-gevoel. De makers hebben duidelijk een jongere doelgroep willen bedienen, vanwege de bijrollen van een jonge computernerd en de dochter van John McClane. En ook de villain van dit verhaal, een computerterrorist die heel Amerika lam wil leggen, kon mij niet overtuigen. En het is jammer dat je duidelijk ziet (digitaal is daarin meedogenloos) dat heel vaak de fucks en andere scheldwoorden opnieuw zijn ingesproken, terwijl je ze nog wel kan liplezen. Al met al een lekkere actiefilm, maar duidelijk de minste Die Hard.

Na een zeer korte nachtrust zat ik om 9.00 uur alweer in de RAI-stoelen voor het romantische drama No Reservations (* *- 6 september ). In de film speelt Catherine Zeta-Jones een topchef die na de dood van haar zus, voor haar kind moet zorgen. En dan is er ook nog een knappe mannelijke kok die haar plaats in haar restaurantkeuken wil inpikken. Een zeer voorspelbare film, met aardige acteerprestaties. 's Middags konik helaas geen kaartje bemachtigen voor Pixars Ratatouille, maar die zie ik as woensdag wel op de American Movie Day in Antwerpen.

Donderdagochtend was het alweer tijd voor mijn laatste film, de comedy I Now Pronounce You Chuck and Larry (* * *- 26 juli). De trailer had me niet kunnen overtuigen, maar de film was echt verrassend grappig en helemaal niet zo plat zoals ik gevreesd had. Adam Sandler en Kevin James spelen brandweermannen die gedwongen worden met elkaar te trouwen om zo ervoor te zorgen dat James' kinderen zijn levensverzekering krijgen uitgekeerd. Maar zomaar doen of ze een homopaar zijn, komt hen duur te staan. De film is vooral erg grappig, maar soms zelfs ook ontroerend. Prachtige bijrollen ook van Ving Rhames, Steve Buscemi and good ol' Dan Ackroyd als hun baas. En zelfs Jessica Biel komt sympathiek en grappig over.

Morgen vertel ik jullie over de verschillende sneak peeks die ik de afgelopen dagen heb gezien van de films die de komende 18 maanden in de bioscopen gaan draaien.